Sähköinen matkailuauto – kuinka pitkälle olemme päässeet?

Sen jälkeen kun Tesla tuli markkinoille vuonna 2008 ja teki sähköautoista jotain siistiä ja uutta, kuluttajien ja autonvalmistajien kiinnostus sähkö- ja hybridiautoja kohtaan on kasvanut räjähdysmäisesti.

Matkailuautoilun puolella tämä trendi on myös lähtenyt liikkeelle viime vuosina ja kiinnostus sähköautoja ja matkailuautoja kohtaan on kasvanut. Tässä artikkelissa tarkastellaan lähemmin sitä, mitä markkinoilla on tänään, mitä nurkan takana odottaa, sekä joitain ongelmia, joiden kanssa valmistajat ja tee-se-itse-korjaajat kamppailevat.

WOF Iridium

Iridiumin maailmanensi-illan jälkeen CMT-messuilla tammikuussa 2019 on tapahtunut paljon. Tavallista matkailuautoa muistuttava matkailuauto sai ankaraa kritiikkiä liian rajallisesta toimintasäteestä. Ongelma korjattiin parannetun akkuteknologian avulla, ja vuonna 2020 markkinoille tullut uusi versio oli 40 mailin päässä. Koska vuonna 2020 valmistetaan vain 30 autoa, se ei kuitenkaan ole tuote laajoille markkinoille ja Saksassa noin 170 000 € aloitushinnalla useimmat ihmiset etsivät todennäköisesti muita vaihtoehtoja.

VW ID Buzz – Kotona kaikkialla

VW ID Buzzista on puhuttu paljon viime vuosina. Futuristinen muotoilu noudattaa ID3- ja ID4-muotoilukieltä ja on jakanut T1-fanit Grand Canyonin syvään rotkoon. VW:n mukaan se on nyt valmis sarjatuotantoon, mutta virallista julkaisupäivää ei ole vielä ilmoitettu.

VW ID Buzz

Mercedes Marco Polo EQV

Uusi Mercedes EQV perustuu klassiseen Marco Polo -suunnitteluun ja lupaa 350 km:n toimintasäteen yhdellä latauksella (90 kWh) sekä latauksen 10 %:sta 80 %:iin 45 minuutissa. Hintaa ja julkaisupäivää Ruotsissa ei ole määritelty tätä kirjoitettaessa.

Mercedes Marco Polo

Nissan e-NV200

Nissan on työskennellyt sähköautojen parissa useita vuosia, ja e-NV200 on yksi viimeisimmistä lisäyksistä. Tämä on alun perin pakettiauto, johon Nissan tarjoaa päällirakenteita ja korimuutoksia joko suoraan tehtaalta tai sertifioidun yhteistyökumppanin kautta. Koska tämä on Nissanin suunnittelema ja validoima muunnos, se kuuluu saman uuden auton takuun piiriin kuin muille autoille. Laajennukset antavat autoon pop-up katon ja markiisin, joissa on tilaa jopa neljälle henkilölle. Autossa on myös liesi, jääkaappi, pesuallas juoksevalla vedellä ja runsaasti säilytystilaa. Ajomatka on kuitenkin rajoitettu 200 km:iin, joten se ei sovellu hyvin Euroopan matkalle. Vuonna 2021 se on julkaistu myös talvisovitettuna seikkailuversiona, jossa on maastorenkaat ja korotettu maavara.

Nissan e-NV2000 Winter Edition

Ongelmia ja haasteita sähköautojen kanssa

Miksi sähköautoja on niin paljon, mutta silti niin pieni määrä matkailuautoja? Jos katsomme henkilöautoja, niin periaatteessa kaikilla valmistajilla on vähintään yksi puhtaa sähköä käyttävä mallisarja. Monille valmistajille on kuitenkin edelleen kysymys ensimmäisen sukupolven sähköautoista ja vaikka myynti on kasvanut jyrkästi, Ruotsissa ei ole myyty kuin 30 000 uutta ja käytettyä sähköautoa vuonna 2021. Joten tavalliset henkilöautot ensin ja vapaa-ajan ajoneuvot seuraavat perässä.

Toinen selitys on kuorman painon ongelma. Tavallisilla moottoreilla on ollut haaste saada matkailuautoon riittävän suuri kuormapaino ja samalla pitää kokonaispaino alle 3500kg. Sähkömoottorit painavat varmasti vähemmän kuin polttomoottorit, mutta jos haluat saavuttaa kohtuullisen kantaman, sinun on asennettava suuria akkuja, jotka painavat vähintään saman verran, usein enemmänkin.

Laturit ovat toinen haaste. Useimmissa henkilöautoissa päivittäiset tarpeet selviävät hyvin latauksen aikana. Matkailuautojen käyttö näyttää hieman erilaiselta. Täällä kuljetetaan usein pitkiä matkoja kerrallaan ja kantama tulee entistä tärkeämmäksi. Samaan aikaan matkailuautoloma liittyy monille vapauteen ja frcampingiin, jossa päivittäinen sähkön saatavuus ei ole aina ilmeistä.

Kolmas painoon ja valikoimaan liittyvä haaste on hinta. Mitä enemmän akkuja laitat, sitä raskaampi auto tietysti on, mutta se vaikuttaa myös hintaanCamptoo Suomeen alkuvuonna 2021. Monet nykyisistä paketti- ja matkailuautojen e-versioista ovat jo lähes kaksi kertaa kalliimpia kuin bensiini/diesel-vaihtoehdot.

Sähköautojen tulevaisuus

Sarjavalmisteisista sähköautoista ja matkailuautoista ollaan tällä hetkellä melko kaukana ja kestää todennäköisesti vielä pari vuotta ennen kuin volyymit saavuttavat sen tason, joka tekee niistä kannattavan valmistuksen.

Kuten kaiken uuden teknologian, sen on aloitettava jostain – ja on edelleen sanottava, että se on tehnyt nyt. Tiedämme myös muusta tekniikan alan kehityksestä, että asiat etenevät yleensä odotettua nopeammin ja muun muassa akkujen kapasiteetti paranee vuosi vuodelta.

Poliittiset päätökset voivat myös edistää vihreän siirtymän vauhtia. EU-tasolla on muun muassa avattu jäsenmaille uusia sääntöjä koskien nollapäästöisten autojen B-ajokorttien enimmäispainoa. Toistaiseksi tämä koskee vain kuljetusautoja, mutta muutos myös matkailuautoihin hyödyttäisi painon kanssa kamppailevia sähköautoja.

Odotamme innolla uuden kyselyn tekemistä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>